Seawave na misi – záchrana slonů v Africe
Tento robustní a velký kajak jsem začal používat po mnoha letech a tisících odpádlovaných kilometrů na gumotexovém Heliosu. Tušil jsem proto, že tato vyšší třída sebou přinese další vychytávky a nové možnosti, a nemýlil jsem se. První použití nového člunu nastalo přímo v mé druhé domovině – na řekách Leboulou a Niari v Konžské pánvi ve Střední Africe. Po vybalení člunu z přepravního nepromokavého vaku (který nádavkem skýtá dost prostoru pro další vybavení, což se v terénu vždy hodí) před vámi leží popruhem svázaný krasavec v rudo-šedých barvách. Škoda jej do toho bahna rozrolovávat… Čtyři a půl metru dlouhý macek byl ve složeném stavu možná až překvapivě kompaktní a lehký. Manipulace s ním je tedy i pro jednoho člověka snadná a já na člunu tentokrát plul sám. Po rozložení se dají snadno a intuitivně nalézt ventily k hlavním třem komorám – dnu a bočním stranám. Jejich umístění je i z lodi dosažitelné a na rozdíl od některých předešlých modelů Heliosu nejsou tyto na místě, kde by mohly při určitých polohách kajakáře překážet či tlačit. To teď nehrozí. Následují samostatná, nastavitelná a bytelná opěradla, která se popruhy dají snadno nastavovat a stejně jako v případě nafukovacích opor pro nohy, je jejich instalace intuitivní. Sedátko je s dostatečně vysokým opěradlem i pro mou vyšší postavu (skoro 190 cm) a loď byla pohodlná i po několika dnech intenzivní plavby. Samotná nejzazší příď a záď člunu je shora krytá a skýtá možnost částečného zasunutí třeba kanystru s vodou, stanu, batohu či třeba melounu! Se člunem se výborně manipuluje při přenášení (či třeba vylévání vody) jak jednomu, tak i dvěma lidem. Dá se krásně přehodit přes rameno jednomu nosiči či nést ve dvou za solidní madla vpředu a vzadu. Na vodě je člun velmi pevný a působí až „nenafukovacím“ dojmem. Je dynamický, rychle reaguje na podněty kajakáře. Jeho stabilita je vynikající. Naplněn jsem ho měl velkým kufrem s elektronickým vybavením, plnou krosnou, 10 l lahví na vodu, hrncem, obuví, stanem, stativem, mačetou a zásobami jídla na několik dnů. To vše nebylo problém na místa před sebou i za sebou naskládat a díky podélným bočním lanům zafixovat. Přivázání bylo spíše ze zvyku, neboť člun si skutečně stále držel svou polohu a stabilitu. Jeho povrch je velmi příjemný na dotek a je patrné, že je ze silného a pevného materiálu. Mnohá najetí na mělčinu či třeba i ostřejší zlomené větve pod vodou na něm nezanechaly vůbec žádné stopy. Na člunu se dá během plavby snadno otočit či třeba přelézt do přední části, pokud je tato volná. Umožňuje opravdu širokou možnost aktivit a využití. V případě potřeby lze několika pohyby nainstalovat i pevnou černou směrovou ploutev pro lepší udržování kurzu. Na kajaku Seawave jsem se zkrátka cítil pohodlně, bezpečně a jaksi privilegován – plavba na něm je totiž skutečně radost.
Ale ať neunavuji pouze superlativy, byť zaslouženými:
Moje poměrně úzké zaměření využívání člunu, které je nikoliv rekreační, ale vždy buďto výzkumné či expediční, mne nutí přiznat ze svého pohledu tomuto člunu jen dvě nevýhody – první je barva vnějších stran – svítivě červená. Ta je sice krásná a – uznávám – mnohdy velmi praktická, avšak do jistých situací a prostředí by takovému plavidlu jistě slušel i méně nápadný šat – třeba khaki či přírodně zelená. Věřím, že své zákazníky by si tyto formy našly. Druhým mnohdy vyloženě nepraktickým nedostatkem je fakt, že bez pumpy nelze ústy použitý typ ventilu nafouknout. Je nutné mít speciální součástku na pumpě a bez ní to skutečně nejde, ač jsem se pokoušel držet mezi zuby různé předměty a být kreativní. Až výrobou speciálního náustku přesného rozměru z PVC trubky, gumové hadice a šroubu se díky tomuto malému „udělátku“ dá člun nafouknout. Toto vždy nosím s sebou (a mnohdy pumpu vůbec nevyužívám, z důvodů úspory prostoru). V limitních a krizových situacích myslím, že může být tento ústy nenafouknutelný typ ventilu problém.
Samozřejmě, ale při doporučeném využití člunu do méně extrémních podmínek, splní očekávání na 99,9 % a ani v mém poněkud divočejším aranžmá toto není problém, pakliže jsem připraven. Celkově u mne panuje s tímto člunem po první stovce odpádlovaných kilometrů nejvyšší spokojenost. Určitě známkuji jedničkou a člun mohu vřele doporučit jako poctivý výrobek, esteticky krásný kousek a hlavně spolehlivý prostředek pro sport i pro cestování.
Artur Sniegoň
Další články
Staňte se tváří GUMOTEXU !
Staňte se tváří GUMOTEXU ! V červnu (19. -
Kajak Solar na cestách
Hledáte dárek pro cestovatele na Vánoce? Když jsme se
Jak uspěl Seawave na závodech v Thajsku
Přestože má Thajsko několik stovek kilometrů mořského pobřeží