Expedice Amazonka na raftu odstartovala
Nápad splout Amazonku na gumovém člunu se zrodil před pár lety při návštěvě kolumbijské Amazonie. Na vlastní oči jsme tam viděli, jak ohromná a silná řeka je. V proudu si s sebou nese velké stromy a větve, a po zafoukání se hladina lehce promění ve vlnobití. Během roku řeka běžně kulminuje až o 12 metrů, takže břehy jsou většinou dost rozbahněné. Všechny tyto poznatky jsou pro naše plánování stěžejní.
Člun, který pro naši plavbu potřebujeme, musí mít následující parametry. Měl by uvézt celkem 4 osoby a 120 kg výbavy. Zároveň by měl být po vyfouknutí lehký a skladný, aby ho šlo snadno dopravit letecky na místo. A to nejdůležitější – člun by musí být schopen plout okolo 9 km/hod., jelikož naším plánem je odpádlovat celkem 1500 kilometrů.
Na výpravě chceme využívat především české výrobky, takže naše volba jednoznačně padla na firmu Gumotex. Vyrážíme tedy přímo do Břeclavi a půjčujeme si raft Colorado 450 a nový loňský model Ontario 450 S. S raftem Colorado máme pozitivní zkušenost z cesty Dunaji a chceme oba čluny porovnat přímo v akci. Na lednických rybnících měříme rychlost pomocí GPS a zkoušíme manévrování. Docházíme k závěru, že zvolíme nový raft Ontario 450 S. Ačkoliv jsou na tom oba čluny rychlostně téměř stejně, při manévrování se lépe pluje právě s Ontariem. Když jej poprvé zkoušíme na Labi v proudu, je dokonce rychlejší. Další výhodou je to, že nemá otevřenou záď, ale pouze otvory s chlopněmi určené pro odtékání vody.
Ve spolupráci s Gumotexem vymýšlíme na Ontariu ještě některé úpravy, které by nám při naší plavbě měly maximálně pomoci. V první řadě přidáváme dvě směrové ploutve, které nám bez větších potíží pomohou udržet přímý směr. To by se nám mělo osvědčit hlavně při bočním větru. Dále zesilujeme jak boční válce, tak i špičku raftu, abychom minimalizovali riziko proražení o větve, nebo jiné naplaveniny, které s sebou nese proud.
Největším oříškem je však konstrukce střechy, která nás ochrání před celodenním přímým sluncem. Pro úchyty konstrukce využíváme systém, který je podobný jako uchycení vzpěr na nafukovacích kajacích. Úchytů je na lodi celkem pět – čtyři po stranách a jeden na špičce. Stojiny rozmisťujeme tak, aby nikomu nevadily v pádlování, a přitom poskytly co nejvíce stínu.
Celou konstrukci vyrábíme ze silnostěnných hliníkových trubek o průměru 20 mm a váze pouze 10 kg. Na střechu používáme zakrývací plachtu s vyšší gramáží a zastříháváme ji na požadovaný půdorys. Poté ji po obvodu opatřujeme plechovými oky, která jsou nezbytná na uchycení k raftu.
Myslíme si, že pro tu blbost, co jsme si vymysleli, děláme maximum. To se nám ale potvrdí až po pár dnech na řece.
Expedice Amazonka na raftu
Právě dnes, tedy 5. 1. 2017, odlétají členové Expedice Amazonka na raftu na svoji vysněnou cestu. Tým vede zkušený cestovatel Marcel Miščík. Cílem expedice je splutí řeky Amazonky v délce 1500 km, na které má expedice vyhrazených 30 dnů. Start expedice je plánován v městečku Tabatinga, které leží na pomezí Peru, Brazílie a Kolumbie a cíl v brazilském Manaus. Českým dobrodruhům držíme palce!
Zdroj: Pádler, 5.1.2017, Marcel Miščík
Další články
Jan Šícha – Thaya – na bavorském jezeře
Loď znamená svobodu, na bavorském jezeře u průmyslové zóny Věnuji
Pavel Stračánek , Čech na Islandu – Ledovcové jezero na Barace
Ledovcové jezero Hofellsjokull na ledovci jménem Vatnajokull Vstávali jsme brzy
Šrotovné s Gumotexem
Přines starou loď Gumotex, získej 40% slevu na pořízení nové.